تا حالا شده یه مغازه تو یه کوچه خلوت بزنی و بعدش تعجب کنی که چرا کسی نمیاد خرید کنه؟ خب، داشتن یه سایت بدون دیجیتال مارکتینگ دقیقاً همینه! دنیای اینترنت مثل یه بازار بزرگه، ولی اگه داد نزنی که "آهای مردم! من اینجام!"، کسی نمیاد سمتت.
اینجاست که دیجیتال مارکتینگ وارد میشه و مثل یه تابلوی نئون چشمکزن، توجه همه رو به کسبوکارت جلب میکنه. حالا بریم ببینیم این غول دنیای تبلیغات چیه و چطور میتونه کسبوکارها رو متحول کنه.
دیجیتال مارکتینگ چیه و چرا اینقدر مهمه؟
به زبان ساده، دیجیتال مارکتینگ یعنی تبلیغ و بازاریابی محصولات و خدمات از طریق اینترنت. هر چیزی که توی گوشی، لپتاپ یا حتی روی بیلبوردهای دیجیتال میبینی و باعث میشه یه برند تو ذهنت بمونه، جزئی از دیجیتال مارکتینگه.
حالا چرا اینقدر مهمه؟
چون همه آنلاین شدن! دیگه کسی برای پیدا کردن یه رستوران خوب، سراغ روزنامه نمیره. مردم تو گوگل میگردن، اینستاگرام رو زیرورو میکنن و به نظرات بقیه تو شبکههای اجتماعی گوش میدن. پس اگه کسبوکارت تو این فضا حضور نداشته باشه، عملاً از رقابت حذف شدی!
انواع دیجیتال مارکتینگ (وقتی اینترنت حکم پادشاهی رو داره)
دیجیتال مارکتینگ یه چتر بزرگه که زیرش کلی روش تبلیغاتی مختلف جا میگیره. بیاین مهمتریناشو با مثال بررسی کنیم.
1. سئو (SEO): هنر اول شدن تو گوگل
سئو یعنی جوری محتوای سایتت رو تنظیم کنی که وقتی مردم چیزی سرچ میکنن، سایت تو توی صفحه اول گوگل نمایش داده بشه.
مثال:
فرض کن داری کولر گازی میفروشی. اگه یه نفر "بهترین کولر گازی برای مناطق گرم" رو سرچ کنه و سایت تو توی رتبههای اول باشه، یه قدم به فروش نزدیکتر شدی.
نکته طلایی: مردم معمولاً روی همون نتایج اول کلیک میکنن. پس اگه توی صفحه اول نباشی، انگار تو یه کوچه بنبست مغازه زدی!
2. تبلیغات کلیکی (PPC): پول بده، ترافیک بگیر
این روش یه راه سریع برای دیده شدنه. به گوگل یا اینستاگرام پول میدی تا تبلیغت رو به مخاطبای خاصی نشون بده.
مثال:
یه برند لباس میخواد مشتریای بیشتری بگیره. یه کمپین تبلیغاتی توی گوگل راه میندازه که وقتی کسی "خرید تیشرت مردانه" رو سرچ کرد، سایتش توی لینکهای اول بیاد.
مزیت: سریع نتیجه میگیری.
عیب: به محض اینکه پولت تموم شد، تبلیغاتتم خاموش میشه.
3. بازاریابی محتوا (Content Marketing): محتوا پادشاهه
یادته وقتی بچه بودی، همیشه از اون دکهای خرید میکردی که باهات مهربونتر بود؟ توی دنیای دیجیتال هم کاربرا از سایتهایی خرید میکنن که بهشون اطلاعات مفید میدن.
مثال:
اگه یه سایت فروش دوربین عکاسی، مقالههایی مثل "چطور بهترین دوربین برای سفر رو انتخاب کنیم؟" بنویسه، کاربرا هم بهش اعتماد میکنن، هم احتمال خریدشون بیشتر میشه.
ترفند طلایی: مردم عاشق محتواهای کاربردی و جذابن. پس به جای فقط تبلیغ کردن، سعی کن آموزش بدی!
4. بازاریابی شبکههای اجتماعی: اینستاگرام، توییتر و بقیه رفیقات
الان مردم بیشتر وقتشونو تو شبکههای اجتماعی میگذرونن. پس اگه تو اونجا نباشی، یعنی تو یه دنیای موازی زندگی میکنی که کسی ازت خبر نداره
مثال:
یه کافیشاپ عکسای قهوههاش رو تو اینستاگرام میذاره، مسابقه برگزار میکنه و با فالوئراش تعامل داره. اینطوری هم معروف میشه، هم مشتریاش بیشتر میشن.
ترفند: مردم به برندهایی که تو شبکههای اجتماعی فعالن، بیشتر اعتماد میکنن. پس ازش غافل نشو!
5. ایمیل مارکتینگ: تبلیغاتی که مستقیم به اینباکس میرن
شاید فکر کنی ایمیل دیگه قدیمی شده، ولی اشتباه نکن! هنوزم یکی از بهترین راهها برای حفظ مشتریهاست.
مثال:
فرض کن از یه سایت لباس خرید کردی. یه هفته بعد یه ایمیل ازشون میگیری که "20٪ تخفیف فقط برای مشتریای وفادار!" خب معلومه که دوباره میری خرید میکنی!
ترفند: ایمیلایی که فقط تبلیغن، معمولاً خونده نمیشن. ولی اگه محتوای جذاب داشته باشی، کلیک میخورن
چرا دیجیتال مارکتینگ برای کسبوکارها ضروریه؟
هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی – به جای هزینههای سرسامآور بیلبورد و تلویزیون، میتونی با هزینه کمتر، مشتریای دقیقتری جذب کنی.
هدفگیری دقیقتر – تبلیغات دیجیتال میتونه فقط به افرادی نشون داده بشه که به محصولات یا خدماتت علاقه دارن.
قابل اندازهگیری بودن – میتونی ببینی چقدر بازدید گرفتی، چقدر فروش داشتی و چی کار کنی که بهتر بشی.
نتیجه: اگه کسبوکار داری و هنوز دیجیتال مارکتینگ رو جدی نگرفتی، یه جای کار میلنگه!
چطور دیجیتال مارکتینگ رو شروع کنیم؟
۱. وبسایت حرفهای داشته باش – سایتت باید سریع، جذاب و کاربرپسند باشه.
۲. سئو رو جدی بگیر – بدون سئو، دیده شدن تو گوگل سخته.
۳. از تبلیغات کلیکی استفاده کن – مخصوصاً اگه تازهکاری و میخوای زودتر نتیجه بگیری.
۴. تو شبکههای اجتماعی فعال باش – جایی باش که مشتریات هستن.
۵. محتوای باکیفیت تولید کن – آموزش بده، اطلاعرسانی کن، بعد بفروش!
جمعبندی
دیجیتال مارکتینگ فقط یه انتخاب نیست، یه نیازه! اگه میخوای توی این بازار پررقابت دیده بشی، باید دست به کار بشی و از روشهای مختلف بازاریابی آنلاین استفاده کنی. از سئو گرفته تا تبلیغات کلیکی و شبکههای اجتماعی، همه اینا ابزارهایی هستن که اگه درست استفاده بشن، کسبوکارتو میبرن به اوج!
حالا نوبت توئه! تو از کدوم روشهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کردی؟ تجربیاتتو تو کامنتا با ما به اشتراک بذار!
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0